Jawatan Kosong Jabatan Kastam Diraja Malaysia 2017

Jawatan Kosong Jabatan Kastam Diraja Malaysia 2017

Mengenai Jabatan Kastam Diraja Malaysia :
Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKD) atau lebih dikenali sebagai Kastam Diraja Malaysia (KDM) merupakan sebuah badan di jabatan kerajaan di bawah bidang kuasa Kementerian Kewangan Malaysia (KKM). Kastam berfungsi sebagai pemungut cukai import dan eksport negara. Kastam Diraja Malaysia diterajui oleh Dato' Sri Khazali Bin Hj. Ahmad selaku Ketua Pengarah Kastam Diraja Malaysia, dan dibantu oleh 3 orang timbalan.




Maklumat Kekosongan Jawatan Kastam Diraja Malaysia :



Bil. KekosonganJawatanGajiKelayakan
150Penguasa Kastam Gred WK41RM2094.00 – RM9585.00Ijazah
186Pembantu Penguasa Kastam Gred WK19RM1353.00 – RM4005.00SPM/SVM/SKM

Gaji : RM1,353.00 - RM9,585.00

Lokasi : Seluruh Negara

Untuk Memohon, >> Klik Link <<

Lihat Iklan Jawatan Kosong Lain, >> Klik Sini <<

Tugas Kerja Khas Penguasa Kastam Gred WK41
  • Merekod barangan mengikut tarif-tarif ditetapkan, membuat taksiran harga untuk setiap pungutan duti kastam/cukai jualan, memproses serta meluluskan permohonan untuk tujuan pengimportan/pengeksportan barang-barang berduti tertakluk kepada larangan import/eksport di pintu masuk/keluar negara, Zon-zon Bebas Cukai serta Gudang-gudang Berlesen.
  • Memproses permohonan lesen gudang-gudang eksais, gudang-gudang berlesen, gudang-gudang pengilangan berlesen.
  • Mengaudit akaun syarikat-syarikat yang dilesenkan di bawah akta-akta Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan untuk pungutan cukai jualan/perkhidmatan.
  • Memproses permohonan untuk mendapatkan pengecualian cukai jualan, memeriksa stok dan penggunaan barang-barang berduti syarikat-syarikat yang mendapatkan pengecualian duti kastam, memproses permohonan remisi cukai, menyelia tugas pemeriksaan penumpang
  • Membuat siasatan kepada syarikat/individu yang melakukan penyelewengan dan penyeludupan serta bertindak sebagai Pegawai Pendakwa bagi kes-kes kastam di Mahkamah dan menjalankan lain-lain tugas penguatkuasaan.
Tugas Kerja Penguasa Kastam Gred WK19
  • bertanggungjawab untuk membuat pemeriksaan barangan, pengintipan, serbuan , rondaan dan penggeledahan kapal/kereta/motor/beg/muatan serta membantu dalam melakukan tugas pentadbiran biasa

0 comment... add one now